|
|
Az élet
az ábrándozás megrontója. |
(Ismeretlen filozófus a 20.
sz. második feléből)
|
Tapasztalat – ezzel a
névvel ékesítjük hibáinkat. |
(Oscar
Wilde)
|
Ham: Mit csinál?
Clow: Sír.
Ham: Tehát él. |
(S.
Beckett: A játszma vége)
|
Nem vagyok vallásos.
Nekem az egész kell. |
(Hamvas
Béla)
|
A hit csak szervezett és
irányított ostobaság. |
(Aldous
Huxley)
|
A nép ópiuma nem a
vallás, hanem a forradalom. |
(Simone
Weil)
|
Sosem
lármázunk olyasmiért, amiben a bizalmunk teljes. Égő
szemmel senki nem hordja a hírét,
hogy holnap fölkél a nap. Tudni való, hogy fölkél.
Amikor az emberek politikai, vallási vagy egyéb
hittételek mellett törnek lándzsát, a hittételek
veszélyben forognak. |
(Robert
M. Pirsig)
|
A szerelem az, amikor
két szomjas ember egymás szájából próbál inni. |
(Ismeretlen
filozófus a 20. sz. második feléből)
|
Az
emberek imádnak valakitől várni valamit. Ennél csak
egy dolgot szeretnek jobban: csalódni az illetőben. |
(Moldova
György)
|
Lehet,
hogy valaki bolondnak tűnik, pedig nem az. Talán csak
gondosan óvja bölcsességét. |
(Zengecu)
|
Törekvéseink két
határértéke: lerombolni az ént a mindenség
kedvéért vagy lerombolni a mindenséget az én
kedvéért. |
(Simone
Weil)
|
A rossz az a mód, ahogy
ebben a világban Isten irgalma megjelenik. |
(Simone
Weil)
|
Mikor a szépet megismerik,
felbukkan a rút is;
mikor a jót megismerik,
felbukkan a rossz is.
Lét és nemlét szüli egymást,
nehéz és könnyű megalkotja egymást.
Ezért a bölcs
sürgés nélkül működik,
szó nélkül tanít,
nézi az áramlást és hagyja, nem erőlködik,
alkot, de művét nem birtokolja,
cselekszik, de nem ragaszkodik,
beteljesült művét nem félti,
s mert magának nem őrzi:
el nem veszíti. |
(Lao
Ce: Tao Te King 1/2.)
|
Reggel megismerni az
igazságot és este meghalni. |
(Konfu-Ce)
|
Gyakran tévedek. De én
nem csupán egyetlen tévedést agyalok ki, hanem sokat,
így aztán egyiknek sem leszek a rabszolgája. |
(Umberto
Eco: A rózsa neve)
|
De
mivel sokat utaztam a folyók közt, melyek különböző
irányba haladnak, az egyik délről északra, a másik
megfordítva, tudom, hogy vannak titkok a látszólag oly
nyilvánvaló világon, és különös elhallgatások
rejtőznek a kimondott szavak mögött. Sőt gyakran úgy
tűnt föl, a világ csak azért van tele kimondott
szavakkal, hogy alattuk jobban elrejtőzködhessék az
elhallgatott, és zajgásukba vesszen a titok,
ami az emberek s dolgok mögött van. Sok mindenre
akadtam, amit nem kerestem, s ami után nem kutattam, az
elébem jött. De nem feszegettem, mert nem vagyok olyan
kíváncsi természetű, hogy mindennek okát puhatoljam,
hanem megelégszem azzal a tudással, hogy
a beszédes világ tele van titkokkal. Kétkedő vagyok,
amint itt ülök, nem azért, mert semmiben sem hiszek,
hanem azért, mert mindent lehetségesnek tartok. Ilyen
vagyok én agg napjaimban. |
(Thomas
Mann: József és testvérei)
|
Kifordítva minden ember
rózsaszín. |
(Graffiti)
|
Bánatát nem felejti el;
de szívét nem fogja beárnyékolni, és attól csak
gyarapodik a bölcsessége. |
(A Gyűrűk Ura)
|
Akik
napi programjukból ki tudják iktatni a halál
lehetőségét, azok az optimisták. |
(Arkagyij
Sztrugackij)
|
Az életet nem lehet
élve megúszni. |
(Ismeretlen)
|
A legeslegértékesebb
gondolat az értékes gondolatok gondolata |
(Seymour
Papert: Észrengés)
|
Ha
a szegény embernek csirke kerül az asztalára, akkor
kettőjük közül valamelyik beteg. |
(Hegedűs a háztetőn)
|
Jevszej Lvovics Joannopolszkij előtt
ezen az éjszakán hét kövér, majd hét sovány
irodavezető jelent meg álmában. És az álom valóra
vált. |
(Ilf-Petrov: Elsöprő
egyéniség)
|
Tárgyilagosság
alatt értjük a dolgok komplikálását addig, amíg
azok tetszetősek lesznek. |
(Rejtő Jenő: Az utolsó szó jogán)
|
Pedig
ha jól megnézzük, óriási különbségek vannak a
bűn elkövetésében. Az egyik semmiségért, tán egy
fej hagymáért embert gyilkolt, kiállt az országútra,
és leszúrta az első utast, akinek egész vagyona egy
fej hagyma volt. „Bátyuska!
Elküldtél zsákmányért: megöltem egy embert, és
mindössze egy hagymát találtam nála." – „Te
ostoba! A hagyma is megér egy kopejkát! Száz ember,
száz hagyma, és az már egy egész rubel!" (Ez egy
fegyházi legenda.) |
(Dosztojevszkij:
Feljegyzések a holtak házából)
|
Mai
eszünk szerintem hasonló a középkor lapos
világához. Aki messze menne, úgy érzi, leesik a
pereméről, bele a tébolyba. Ettől pedig retteg
mindenki. Éppen a tébolytól való rettegés teszi
hasonlatossá a mai embert a középkorihoz, aki a világ
peremétől rettegett. Vagy az eretnekségtől. Szerintem
a hasonlóság nagy. Csakhogy közben látnunk kell, hogy
a lapos világhoz mért lapályos gondolkodásunk mind
kevésbé fogadja be és emészti meg tapasztalatainkat,
és a világfelfordulás életérzése mind általánosabb.
S az eredmény, hogy mind többen menekülnek a
gondolkodás vidékein túlra, okkultizmusba,
miszticizmusba, kábítószeres álmokba meg egyebekbe,
mert érzik, hogy a klasszikus értelemnek nincs mit
kezdenie az ő tapasztalataikkal. |
(Robert
M. Pirsig: A zen meg a motorkerékpár-ápolás
művészete)
|
A várakozás haladás,
melynek nem vagyunk tudatában. |
(Gerhard
Tersteegen)
|
Egy
szó már előítélet. |
(Nietzsche)
|
A filozófiának
(akárcsak a pszichoanalízisnek) lényegében ugyanaz az
alapkérdése, mint a detektívregénynek: ki a tettes? |
(Umberto
Eco: A rózsa neve)
|
Engem semmi sem
állíthat meg – még a siker sem. |
(Alexis
Crowley)
|
Az
okos és értelmes emberek nem szennyezik az erdőt
azzal, hogy mindenféle szemetet eldobálnak. A
többieknek viszont tilos. |
(Németországi
felirat)
|
A
szép berendezés tele van gombokkal, lámpákkal,
műszerekkel. Az okos berendezésen egy sincs. |
(Cs.
Kádár Péter: Diszkónika)
|
Ha állat lennék, soha
nem tartanék embert a lakásban, mert lármázik,
piszkot csinál és egészségtelen. |
(Ágai
Ágnes)
|
Azért azt mindenki
megjegyzi, hogy hol is ásta el pontosan a csatabárdot. |
(E-mail)
|
A boldogság a
hiányérzet hiánya. |
(Ismeretlen)
|
A csirke talán nem
egyéb, mint az a mód, ahogy egy tojás egy másik
tojást csinál. |
(Örkény
István: Macskajáték)
|
Gondolkodni nehéz,
ezért a legtöbben ítélnek. |
(Márai
Sándor - Napló)
|
Egy szemernyi
nézeteltérés nyomán a menny és föld kettészakad. |
(Zen-mondás)
|
A hegyek millió
virágban pompáznak. A vándor nem talál haza. |
(Zen-mondás)
|
A szeretet azt mondja
nekem, hogy én minden vagyok. A bölcsesség azt mondja
nekem, hogy én semmi vagyok. És a kettő között ott
folyik az élet... |
(Niszargadata
Maharadzs)
|
Akik
azt állítják, nehéz megérteni embertársainkat, nem
tudják, mit beszélnek. Éppen hogy túlságosan
könnyű, és mi mindent megteszünk,
amit csak lehet, hogy elkerüljük. |
(Niszargadata
Maharadzs)
|
Miért vagyunk itt?
Kimondani tán: hogy ház, híd, kút, kapu, korsó,
almafa, ablak – legfeljebb torony, oszlop... de
mondani, értsd meg, ó, mondani úgy, ahogyan
mélyükben a dolgok sem gondolták még. |
(Rilke)
|
A színek a fény tettei
– tettei és szenvedései |
(Goethe)
|
Nem vész el innen semmi,
semmi / Csak ami nem bírt megszületni |
(Vajda
János)
|
Mi,
emberek, csak fecsegünk a hallgatásról – egyedül a
kövek képesek rá. Lehet, hogy ettől olyan súlyosak? |
(Ancsel
Éva)
|
A világ értelmetlen.
„Teremtsetek bele értelmet" – ez az értelme.
Ha nem teremted meg az értelmét, értelmetlenséget
teremtettél. A meséken keresztül mondjuk el a világ
értelmét. |
(Fenyő Ervin)
|
Képzeld
csak el, hogy azzal az előfeltételezéssel hallgatod
Beethovent, hogy a C jó hang, az F pedig rossz! Pedig a
beavatatlanok pontosan erről az alapról szemlélik a
világegyetemet – és így semmit sem élveznek annak
zenéjéből. |
(Alexis
Crowley)
|
Az, aki ismeri a tánc
erejét, tudja, milyen az a szeretet, amely öl. |
(Dzsalal
al-din Rúmi)
|
A kárhozott lelkek a
paradicsomban vannak, csakhogy számukra a paradicsom
pokol. |
(Simone
Weil, Jegyzetfüzet 2.)
|
Az ember saját
szomjúságát issza. |
(Verhaaren)
|
Ha egyszer egy dolog
létezik, minden benne van, ami létezik. |
(Schuon:
Az isteni tudás)
|
A
szépség az igazság illata, amely lehetővé teszi az
értelem számára, hogy gyanakvás nélkül
megnyugodjon. |
(Schuon:
Az isteni tudás)
|
A túlvilágot szigorú
értelemben véve sohase hagyjuk el. |
(Saint-Martin)
|
A csend ugyanolyan hangos
üzenetet hordoz, mint a szavak. |
(Marshall
Rosenberg)
|
Mindent
bűneimnek köszönhetek, de leginkább azt a pillanatot,
amikor az eszeveszett sóvárgás bennem a tisztaságra
felébred. |
(Bengel;
ahogy Hamvas Béla idézi)
|
Minél
tökéletesebb és egyszerűbb egy dolog a maga
létében, annál gazdagabb eszmék és lehetőségek
szempontjából. |
(M.
Eckhart: A teremtés könyvének magyarázata)
|
A
szerető átváltozik annak lényegévé, akit szeret. |
(Ibn
Arabi)
|
Engem nem köt le semmi,
csak a Semmi. |
(Győry Zsuzsa)
|
Szívem minden szélnek
nyitott:
Gazellák
legelője,
Keresztény szerzetesek otthona,
Bálványok temploma,
A mekkai zarándok Fekete Köve,
A Tóra kőtáblái,
A Korán könyve.
Az én vallásom a szeretet.
Bármerre térüljenek Isten karavánjai,
A szeretet vallása
Lesz vallásom
És hitem. |
Ibn
Arabi
|
Hamvas Béla Patmosz c. könyvéből
|
Egyre személyesebbek és
egyre egyetlenebbek leszünk, és találkozásaink egyre
inkább az egyetlen és személyes körben történnek
meg, ott, ahol mindenki különbözik, nem pedig ott,
ahol mindenki azonos. |
(Direkt
morál és rossz lelkiismeret)
|
Lenni
annyi, mint szenvedni. Aki e tudás alól kibújik, a
valóság elől való végtelen menekülésben elveszett. |
(A
Waldstein szonáta)
|
Az életéhség a korral
nem csökken, mindössze az elkopás következtében az
ember folyamatosságában rések keletkeznek és énjének burkai
vékonyodnak, s így az emberbe valami másnak sugarai
és elemei hatolnak be, amelyek az embert félelmetes
átalakulásra készítik elő. |
(Interview)
|
Régebben
az életet feláldozták a túlvilági üdvnek. Később
a túlvilági üdvöt feláldozták az életnek. Így az
életet és a túlvilágot kettészakították. Az élet
megbecsülhetetlensége abban van, hogy aki tudja, annak
minden pillanatában az örök nyílik meg. Erről csak a
régiek tudtak. Az örökért nem kell küzdeni, azt nem
kell jótettekkel megérdemelni, mert az nem jutalom, hanem
tény. Észre kell venni. Itt van mindig és mindenkinek.
Abban a pillanatban, amikor az egyiket odadobom a
másikért, mind a kettőt elvesztettem. |
(Interview)
|
Nem elég a kritika, a
kritikus kritikájára is szükség van. Aki ezt megtette, abban a sötét és
bőszült méreg értelemmé változik. |
(Interview)
|
A
szem rendszerben lát: az egyik szem a fegyház
rendszerében, a másik a bordély rendszerében, a
vásár rendszerében, a gyermekszoba, a statisztika, a
kettős könyvelés, a grafikon rendszerében. Hihetetlenül kevés a tiszta szem, amely a
tenger és csillagos ég rendszerében lát, és úgy
él, mint a fák testvére. |
(Patmosz
II.)
|
Megvilágosodottnak
mondják, aki az emberi élet határait áttöri, és az
életnél magasabb eredetű fényben részesedik.
Elmélete mindenkinek van, teóriája csak keveseknek, de
amíg merőben teória, önmagába zárt, az élettől
külön, többnyire az élet fölött lebeg. Ahhoz, hogy
a teória megvalósítható legyen, ami azt jelenti, hogy
az elgondolt életrend megvalósuljon, elhatározó
lépést kell megtenni. |
Címszó:
realizálás. A lépést az archaikus korban beavatásnak
nevezték. A beavatás következménye, hogy az ember az
erő fölött olyan hatalmat szerez, amely a teóriát az
életgyakorlatba át tudja vinni. ... |
Legyünk tisztában
azzal, hogy itt és ezúttal nem írói
teljesítményről van szó, nem is profetikus
vízióról, nem is művészi vagy egyéb produkcióról.
Ami itt történik, az életrend-alapítás. ... Nem
vallás, nem filozófia, nem tudomány, nem művészet.
Valamennyinél több és alapvetőbb, mert ez itt valamennyit tartja. |
Véletlenül lehet
igazságot találni, de senki sem lehet véletlenül
igaz. Ezúttal pedig éppen ez az, ami szóban forog. Az
igazság sugárzásában igaznak lenni. Semmi egyéb nem
fontos. |
(Patmosz
II.)
|
Nem igazságot vár,
hanem igaz életet. Nem azt, hogy igazat mondjon, hanem
hogy igaz legyen. |
(Patmosz
II.)
|
La Rochefoucauld
feltételezi, hogy az önzés önszeretet. Ebben Európa
kétezer éves konvenciójával megegyezik. Szeretetnek
tart valamit, ami semmivel sem több, mint a majomanya
ösztöne. Magzatát felcifrázza és cukorkával tömi.
Persze az ilyen anya gyermekeit néha meg is eszi, néha
még rosszabbat is csinál velük, ami gondos nevelés
néven ismeretes. |
(Mirázs
- Patmosz II.)
|
A
rend arról ismerhető fel, hogy önmagát állandóan
javítja. A rendszer organizáció, a rend organizmus. A
rendszer ha valahol nem jó – márpedig mindig
kiderül, hogy valahol nem jó – összeomlik. Ha a rend
valahol nem jó, önmagát kijavítja. |
(Mirázs
- Patmosz II.)
|
A szabadságról csak
annyit tudok mondani, hogy sem nem kellemes, sem nem
kellemetlen, de inkább kellemes. ... A szabadság
számomra régebben a teljes akadálytalanságot
jelentette; ez persze nem szabadság volt, hanem
önkény; most tudom, hogy szabadnak lenni annyi, mint
biztos tudatában lenni annak, mi van, és hol van, és
tudni, hogy a dolgok között miképpen kell mozogni. |
(Cseresznyét
szedni - Patmosz II.)
|
A diktátor nem
uralkodó, hanem az apparátus egyik funkciója, és ha
szabad akarna lenni, az apparátus abban a percben
kivetné. |
(A
senki - Patmosz II.)
|
A tudomány kolosszális
hazugságból indult ki, abból, hogy a világegyetem
apparátus. A senki ennek a világapparátusnak a
lakója. Ez a tény pedig nem is tragikus, nem is
komikus, mert nincs benne dráma, de még botrány sincs,
és nem is szégyenletes, és nem is vicc, csupán tény. |
(A
senki - Patmosz II.)
|
A féreg nem igaz: ez a hős másik
oldala. A hős sem igaz: ez a féreg másik oldala.
Összetartoznak. |
(Kierkegaard
Szicíliában - A babérligetkönyv)
|
Idézetek Simone Weiltól
|
Én magam is más vagyok,
mint aminek képzelem magam. Ennek tudatában lenni nem
más, mint maga a megbocsátás. |
Ha
abban a gondolatban találjuk meg az öröm teljét, hogy
Isten létezik, ugyanezt a teljességet kell meglelnünk
abban a fölismerésben, hogy mi magunk nem vagyunk, mert
ez a kettő ugyanaz a gondolat. A második fölismerést
pedig csak a szenvedés és halál
közvetíti érzékeinkhez. |
Káros a
halhatatlanságba vetett hit, mert nincs hatalmunk arra,
hogy valóban testetlenként gondoljuk el a lelket.
Eszerint ez a hit igazából az élet folytatódásába
vetett hit, és ezzel megfoszt attól, hogy helyesen
használjuk föl a halált. |
Gőgösnek
lennem annyit jelent, hogy elfelejtem: Isten vagyok... |
Nem szabad én-nek lenni,
de még kevésbé mi-nek. |
Vannak
olyan bűnök, amelyeket csak egy lépés választ el a
szeretettől. |
Amikor a mindenség terhe
egészen ránk szakad, nincs más lehetséges ellensúly,
csak Isten maga – az igaz Isten, mert a hamis istenek
semmit sem érnek, még ha az igaz neve alatt jelennek is
meg. |
Az
öröm a valóságérzék teljessége. De még jobb, ha
valóságérzékünket megőrizve szenvedünk. |
Isten
áttöri magát az időnek és térnek végtelen
sűrűjén, hogy elérje és meghódítsa lelkünket. Ha
az hagyja, hogy elragadtassék – akár csak egy
villámcsapásnyi időtartamra, de tiszta és teljes
beleegyezéssel, akkor Isten meghódítja őt. S mikor
egészen az övé lesz, ahogyan csak egy tárgy lehet valakinek
a tulajdona, akkor elhagyja. Teljesen magára hagyja.
Akkor meg neki kell, tapogatózva, áttörnie magát az
idő és tér végtelen sűrűjén, keresve azt, akit
megszeretett. Így a lélek ellenkező irányban újra
bejárja azt az utat, amelyen Isten hozzá eljutott. És ez, ez a kereszt. |
Mi
az vagyunk, ami legmesszebb esik Istentől, a végső
határon vagyunk, ahonnan teljesen lehetetlen
visszatérni hozzá. A mi lényünkben Isten darabokra
szakadt. Mi vagyunk Isten keresztje. A szeretet, amellyel
Isten minket szeret, passió.
Hogyan szerethetné a jó a rosszat szenvedés nélkül?
A rossz is szenved, ha a jót szereti. Isten és ember
kölcsönös szeretete: szenvedés. |
Krisztus szeretetének
dimenzióit az Isten és teremtmény közötti távolság
jelöli ki. |
A
közvetítő szerep magától értetődően
szétszaggattatást jelent. |
Ezért nem lehet
elgondolni, hogy Isten leereszkedjék az emberhez, vagy
az ember fölemelkedjék az Istenhez szétszaggattatás
nélkül. |
A szépség a
véletlennek és a jónak egymásra találása. |
A vágy rossz és hazug,
de vágy
nélkül mégsem keresnénk az igazi abszolútumot, az
igazi határtalant. Át kell menni ezen. Jaj azoknak,
akiket a fáradtság megfoszt attól a kisegítő
energiától, amelyből a vágy fakad. |
Jaj azoknak, akiket a
vágy elvakít. |
Vágyainkat a pólusok
tengelyére kell feszítenünk. |
Mindaz, ami kevesebb a
mindenségnél, alá van vetve a szenvedésnek. |
A
fájdalom egy fokán elvész számunkra a világ. De
aztán megjön az enyhülés. S ha a fájdalom
tetőpontja újra visszatér, visszatér utána az
enyhülés is. Ha ezt tudjuk, maga az
a fok az enyhülésre nyíló várakozást hozza meg, s
így nem szakít el a világtól. |
Társítsuk testünk
életritmusát a világéhoz, érzékeljük állandóan
ezt a megfelelést, és az anyagnak azt a folytonos
cseréjét is, amelynek révén az emberi lény benne
ázik a világban. |
Ha a világnak valamilyen
eseményét nem fogadom el, ezzel azt kívánom, hogy ne
legyen a világ. Ez hatalmamban áll: ha kívánom,
megkapom. Akkor én a világról leoperált kelevénnyé
leszek. |
Anarchizmus
|
Az állam bűntény. |
(Camus)
|
Minden állam fasiszta. |
(Anarchista
mondás)
|
A
hatalom mintha tetszelegne abban, hogy elkerüli
mindazokat, akik használnának neki, és kiválasztja az
ártalmasokat. Ebből alig vonható le más tanulság,
mint hogy nem életben maradását, hanem pusztulását
készíti elő. |
(Hamvas
Béla)
|
Az
1930-as évek második felében, a spanyol
polgárháború alatt egy nyugati újságíró interjút
készített Barcelonában egy öreg anarchista
munkással. Megkérdezte tőle, vajon nem tartja-e
utópiának a minden tekintélytől mentes, állam
nélküli társadalmat, amelyet – az anarchisták
elképzelése szerint – a társadalmi szolidaritás, az
emberek kölcsönös segítsége fog fenntartani. Az
öreg egy pillanatra eltűnődött, majd így felelt:
„Lehet, hogy az, amiért harcolunk, merő utópia. De nem látja, hogy mindaz, ami eddig
megvalósult, milyen keveset ér?" |
(Bozóki
András-Seres László-Sükösd Miklós: Az
anarchizmustól az alternatív mozgalmakig)
|
A történelem a
képzelet terméke. |
(Allain
Robbe-Grillet)
|
...a demokrácia és a
diktatúra
között nem az a különbség, hogy az egyikben
szabadok, a másikban pedig rabok vagyunk, hanem az, hogy
az egyikben van mindennapos lehetőség a
szabadságokért való harcra, a másikban pedig nincsen. |
(Lengyel
László)
|
Nem minden szabadság
egyforma. Van ilyen is meg olyan is, és némelyik
szabadság, Palivec, rosszabb a börtönnél, a kis
huncut. A szabadság, hogy úgy mondjam, dialektikusan
megtapasztalt pofon. S ez nem olyan egyszerű dolog. Más
országokban viszont az emberek annyira szabadok, hogy
észre sem veszik, és akkor ez
már ugyanaz, mintha nem lenne szabadságuk. Ez a
szabadság, úgy ahogy van, cifra dolog, Palivec. Van
úgy, hogy egyesek csak felszabadítanak és
felszabadítanak, aztán egyszerre csak körülnéznek,
és mindenütt börtön. – Švejk töprengve a korsó
fölé hajolt. – Szinte azt mondanám, hogy az ember
vagy szabad, vagy felszabadított. |
(J.
J. Marek: Švejk kalandjai a második világháború
után)
|
Társadalmunk
tökéletlen. Ezt mondjuk, lerázva a felelősséget, és
hagyva, hogy így menjenek tovább a dolgok. A
társadalmak átalakulnak, amikor eljön a változás
ideje, és mi mint egyének nem sokat tehetünk azért,
hogy megtörténjék a változás, vagy hogy annak menetét irányíthassuk. A legtöbben meg se
próbálják. Meg kell élniük, pénzt kell keresniük,
és ha marad még valami energiájuk, akkor nem
kérdéses számukra, hogy azt mire fordítsák. A
politikát ráhagyják a politikusokra. |
De
legyünk őszinték. A társadalmunkkal nem csak annyi a
baj, hogy tökéletlen. Hanem az, hogy boldogtalan és
zűrzavaros. És ha a politikát a politikusokra hagyjuk,
az ugyanannyira veszélyes dolognak bizonyul, mintha a
tudományt a tudósokra, a háborút a tábornokokra és
a nyereségszerzést a nyerészkedőkre hagyjuk. |
(Alexei
Pashkin: How Can We Sink When We Can Fly?)
|
Szabó
Dezső akkor a nemzeti sámán szerepét vette fel, s
azóta is akadt ilyen személy, mindenesetre halkabb
hanggal, de prepotensebb igényekkel. A primitív
közösségnek nem értelmes vezetőkre, hanem
varázslókra van szüksége. Mint már többen
megállapították, azért, mert nem világos, hanem
elhomályosodott erők uralma alatt áll. A varázsló
magát nem egyéni, hanem kollektív kategóriával méri
és méreti, és sohasem tekinthető normális embernek,
hanem kollektív archetípusnak, aki az egész nép
nevében gondolkozik és cselekszik, a nép erőit és
képességeit akkumulálja, s a népet egyetlen
személyben jelképesen jelenti. |
...az a meghatározás,
hogy e diktátorok csupán kalandorok és politikai
gonosztevők,
nem kielégítő. Ezek az emberek démoni mágiát
gyakorolnak olyan népek fölött, amelyek a humánus
életrendből kiszédültek, visszakorcsosultak, s ezért
az ilyen archetípusok ellen nem tudnak védekezni. |
(Hamvas
Béla: Patmosz II.)
|
Az
egyenlőség az egység megrablása, mondja Saint-Martin.
... Az élőlények létének kétségtelenül sajátos
törvénye, hogy minden lény minden esetben (egészen
biztosan egy nála magasabb egység analógiájára)
önmagában zárt és önálló egységként él... Az
élőlények akár felbomlanak, akár összenőnek, nem
valamely indifferens halmaz keletkezik, hanem újabb
kvalitatív egység, amelyen belül a tényezők nem
egyenlőek, hanem különböznek, kizárólag azért,
mert más egységben egyesülnek. Az egység feltétele
pedig, hogy az elemek egymástól különbözzenek. |
Szociális
az a társadalom, amely individuumai tulajdonságainak
differenciálódását elősegíti, és a szervezet ezt
szolgálja; szocialitásban erőtlen (dezintegrált) az a
társadalom, amelynek szervezete a különbözés elé
akadályokat gördít, uniformizál, az egység
látszatát tartja fenn, valójában önmagát
egyenlősítéssel dezintegrálja. |
Persze
a kollektív önismeret nehéz. Az egyéni önismeretnél
sokkal nehezebb, mert kevesebb és egyszerűbb törvénye
van. Lao-ce szerint csupán egy: nem beleavatkozni. Aki
csinálja, elrontja. Aki javítani
akarja, tönkreteszi. – A kontárok szüntelenül
tevékenyek. |
(Hamvas
Béla: Patmosz II.)
|
Egy 20. századi névtelen filozófustól
|
A szabály nélküli
életnek az élet maga a szabálya. |
Egy szellemes
megállapítás még akkor is igaz, ha nem igaz. |
Kérdéssel
kezdődik a gondolkodás, és kérdéssel ér véget. |
Észt neked! |
Uralkodj magadon! |
Miért tiszteljem a
törvényt, ha a törvény nem tisztel engem? |
A szabály
rendetlenséget szül. A rend kicsit mindig
szabálytalan. |
A butaság nem
fogyatékosság, hanem életforma. |
A bölcsesség nem
piacképes. |
Tévedni emberi dolog,
hazudni ördögi. |
Csalódni csak abban
lehet, akire számítok valamennyire. De minden
számítás csal. Ezért sose tudom, hogy abban a
valakiben csalódtam, vagy pedig a saját
számításomban. |
Az egész kerekségében
és komiszságában gyönyörködöm, amint a javunkra
tör. |
Nincs kutyám. Azért,
mert emberi méltóságom tiltja, hogy pórázt vagy
szájkosarat tegyek valakire. |
Az élet bölcs
kompromisszum az abszolúte abszurd és a teljesen
értelmetlen között. |
– Mi a különbség a
sima hagyma és a lila hagyma között?
– A lila hagyma ugyanaz, mint a sima, csak lilában.
– És mi a különbség a lila hagyma és a pepita
hagyma között?
– Ugyanaz pepitában. |
(Sherlock Holmes
magánbeszélgetéseiből)
|
Misztikus az, akinek a
számára minden megszólítható. |
A fájdalmat valakinek
odaadjuk. Az elveszi. Más módja nincs a fájdalomtól
való szabadulásnak. |
A
világot nem kell megváltani. Ezt már más megtette
helyettünk. Csak élni kellene benne. De még ez is
borzasztó nehéznek tűnik. |
A lehetetlen pont attól
lehetetlen, hogy néha lehetségessé válik. Ami igazán
lehetetlen, azt még elgondolni sem lehet. |
Keresni Istent annyi,
mint akarni, hogy megtaláljon. |
Istent szeretni néha
minden szabály megszegését jelenti. De Isten soha nem
szegi meg egyetlen saját maga alkotott szabályát sem. |