|
Részlet a Pszichológia c. könyvből
Forrás: Atkinson & Hilgard [et al.: Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus]: Pszichológia. Harmadik, átdolgozott kiadás, Budapest, Osiris Kiadó, 2005., 407–412. o.
Nemi orientáció
A nemi orientáció azt jelzi, hogy milyen mértékben vonzódik valaki szexuálisan az ellenkező és/vagy az azonos nemű személyekhez. Az 1940-es évek úttörő szexuálpszichológusa, Alfred Kinsey nyomán a szexuális orientációt a modern viselkedéskutatók ma is olyan kontinuumnak tekintik, amely a kizárólagos heteroszexualitástól a kizárólagos homoszexualitásig terjed. Kinsey saját hétpontos skáláján azok az egyének, akik kizárólag az ellenkező neműekhez vonzódnak, és velük létesítenek szexuális kapcsolatot, a skála heteroszexuális végére kerülnek (0. osztály); akik pedig kizárólag a velük azonos neműekhez vonzódnak, és velük létesítenek szexuális kapcsolatot, a skála homoszexuális végére (6. osztály). A 2–4. osztályba tartozók a biszexuálisok.
Tekintve, hogy a nemi orientáció több, egymástól független összetevőből áll – az erotikus vonzódás (nemi vágy), a szexuális viselkedés és a romantikus vonzódás ugyanúgy része, mint az, hogy valaki heteroszexuálisnak, homoszexuálisnak vagy biszexuálisnak tartja-e magát a fenti elgondolás túlzott leegyszerűsítésnek tűnik. Gyakori, hogy valaki a különböző alkotóelemek skáláján különböző osztályokba kerül. Ráadásul a saját nemükhöz vonzódok közül sokan sohasem létesítenek homoszexuális kapcsolatot, miközben mások, akik ezt gyakran megteszik, nem tekintik magukat sem homoszexuálisnak, sem biszexuálisnak. Még tovább bonyolítja a képet, hogy az egyes összetevők egy személyen belül sem állandóak.
Az egyes nemi orientációk gyakorisága • Egy új felmérés szerint az Egyesült Államok teljes lakosságát reprezentáló véletlen mintában a felnőtt férfiak 10,1 százalékára és a felnőtt nők 8,6 százalékára igaz az alábbi állítások legalább egyike: 1. az adott pillanatban „leginkább” vagy „kizárólag” a saját nemükhöz tartozó személyekhez vonzódnak; 2. az azonos neműekkel folytatott nemi kapcsolatot „némileg” vagy „nagyon” izgatónak tartják; 3. tizennyolc éves koruk után szexuális viszonyt létesítettek saját nemük legalább egy tagjával (Laumann et al., 1994). Az önmeghatározás alapján a férfiak 2,8 és a nők 1,4 százaléka tekinti magát homoszexuálisnak (melegnek, leszbikusnak) vagy biszexuálisnak. Az arány a balkezesek számának alakulásához hasonlít (8 százalék) .
A felmérés szerzői megjegyzik, hogy az arányok feltehetően alulbecsültek, mivel sokan vonakodnak a gyakran még ma is erkölcstelennek vagy betegesnek minősített vágyakat vagy viselkedéseket felvállalni. A probléma különösen azért merült fel élesen a felmérés során, mert az interjúkat a megkérdezettek otthonában készítették, és nem mindig négyszemközt. Az esetek 20 százalékánál más családtagok, néha még gyerekek is jelen voltak.
A nemi orientáció okai • Az a gyakran feltett kérdés, hogy „Mi okozza a homoszexualitást” – mivel implicit módon azt feltételezi, hogy a heteroszexualitás nem igényel magyarázatot, és okai magától értetődőek – tudományos szempontból értelmezhetetlen. Akik egyáltalán elgondolkodtak rajta, azok feltehetően arra a következtetésre jutottak, hogy mivel szaporodni kizárólag heteroszexuális úton lehet, a heteroszexualitás tekintendő az evolúció „természetes” megoldásának, s csak az attól való eltérések, devianciák (pl. a homoszexualitás) igényelnek tudományos magyarázatot. Ezzel a felfogással maga Freud sem értett egyet: „[A heteroszexualitás] ugyancsak tisztázást igénylő probléma, nem pedig magától értetődő tény, amely egy végső soron kémiai jellegű vonzalomra alapul.” (1905/1962, 11–12.) Freuddal való egyetértésünket tükrözi, hogy az alfejezetnek a „nemi orientáció”, nem pedig a „homoszexualitás” címet adtuk.
A legsúlyosabb kérdés itt is az 1. fejezetben felvetett és a 3. fejezetben körbejárt öröklés-környezet kérdés, amely egyébként az egyéni különbségek boncolásakor (12. fejezet) ismét elő fog majd bukkanni. A korai tapasztalatok, illetve inkább a veleszületett biológiai tényezők (gének, méhen belüli hormonok) határozzák-e meg a felnőttek nemi orientációját?
A korai tapasztalatok szerepéről a legjobb adatok egy hatalmas, mintegy 1000 homoszexuális és 500 heteroszexuális férfira és nőre kiterjedő San Franciscó-i felmérésből származnak (Bell, Weinberg és Hammersmith, 1981a). A vizsgálatban mindössze egyetlenegy olyan tényezőt sikerült csak kimutatni, amely mind férfiaknál, mind nőknél előre jelzi a felnőttkori homoszexualitást, ez pedig a gyermekkori nemi nonkonformitás. Amint azt a 10.2. táblázat mutatja, arra a kérdésre, hogy milyen játékokat szerettek gyermekkorukban játszani, a homoszexuális férfiak és nők inkább válaszolták azt, hogy nem túlságosan kedvelték a nemükre jellemző tevékenységeket, mint a heteroszexuálisok, illetve szignifikánsan többen állították közülük, hogy inkább a másik nemhez rendelt tevékenységek vonzották őket. A heteroszexuálisokhoz képest a homoszexuális férfiak kevésbé maszkulinnak, a homoszexuális nők pedig kevésbé femininnek tartották magukat gyerekként. Továbbá a homoszexuális férfiak és a nők is inkább az ellenkező neműek közül választottak barátokat.
A 10.2. táblázatban két adatra érdemes felfigyelni. Az egyik, hogy az eredmények erősek, és mindkét nemnél hasonlóan alakulnak: a homoszexuális férfiaknak és nőknek 63 százaléka nem szerette gyerekkorában a nemére jellemző tevékenységeket, míg heteroszexuális társaiknál ez az arány csak 10-15 százalék. A másik pedig, hogy a nők közül többen játszottak a másik nemre jellemző játékokat, mint a férfiak közül, és több ellenkező nemű barátjuk is volt, mint a férfiaknak. A felmérésben részt vevő nők többsége – nemi orientációjuktól függetlenül – gyerekkorában „vadóc” volt, azaz inkább a fiús játékokat szerette. Valószínűleg tehát a nemre jellemző tevékenységektől való irtózás a későbbi homoszexualitás legjobb előrejelzője mindkét nemnél. Azt, hogy a gyerekkori nemi nonkonformitás a felnőttkori homoszexualitás jó előrejelzője lehet, további vizsgálatok is megerősítették (Bailey és Zucker, 1995), köztük olyanok is, amelyek nem fiús fiúgyerekek nemi orientációját követték végig serdülő- és felnőttkorukig (Green, 1987; Zucker, 1990).
A nemi nonkonformitás szerepének kimutatásán túl a San Franciscó-i vizsgálat több olyan eredményt is hozott, amelyek ellentmondanak a homoszexualitáshoz vezető utak közkeletű elméleteinek. Így:
- A gyermek ellenkező nemű szülővel való azonosulásának nincs jelentős hatása arra, hogy heteroszexuális vagy homoszexuális felnőtté válik-e. A megállapítás cáfolja mind Freud pszichoanalitikus elméletét (lásd 13. fejezet), mind a többi, a gyerekkori családi viszonyok dinamikájára épülő elméletet.
- A melegek és a leszbikusok első szexuális partnere nem kerül ki gyakrabban az azonos neműek közül, mint heteroszexuális társaiké, sőt gyermek- és serdülőkorukban ők is szereztek heteroszexuális tapasztalatokat, és nem is találták azokat kellemetlennek.
- A nemi orientáció serdülőkorra még az aktív nemi élet hiányában is általában eldől. A melegek és a leszbikusok általában már három évvel azelőtt felfedezik az azonos neműekhez való vonzódásukat, hogy bármiféle „előrehaladott” szexuális kapcsolatba lépnének velük.
E két utóbbi eredmény azt jelzi, hogy a homoszexuális érzések, nem pedig a homoszexuális cselekmények a felnőttkori homoszexualitás döntő előzményei. Cáfolják tehát a nemi orientáció egyszerű viselkedéses tanulási elméleteit, így például azt az igen elterjedt laikus vélekedést, hogy azért lett valaki homoszexuális, mert gyerekkorában „megrontotta” egy azonos nemű csábító, illetve mert tanára, valamelyik szülője vagy a pap felvállaltan meleg volt. Kultúrközi adatok is ezt támasztják alá. Az új-guineai sambia nép körében például a fiúk prepubertás- és késő serdülőkoruk között kizárólag homoszexuális viselkedéseket gyakorolhatnak, amikor azonban ezt követően megnősülnek, teljes mértékben heteroszexuálissá válnak (Herdt, 1984, 1987).
A fenti kutatásokból végül az is nyilvánvalóvá válik, hogy a nemi orientáció nem egyszerűen választás kérdése. A melegek és a leszbikusok semmivel sem inkább döntenek úgy, hogy az azonos neműek iránt fognak erotikus érzéseket táplálni, mint a heteroszexuálisok úgy, hogy az ellenkező neműekhez vonzódnak. Amint azt Az érem két oldala betét jól érzékelteti, a viselkedéskutatók sem értenek feltétlenül egyet az öröklés-környezet kérdésben (abban, hogy a nemi orientáció fő meghatározói inkább a biológiában vagy inkább a tapasztalatokban gyökereznek-e). A közvélemény gyakran teszi fel úgy a kérdést, hogy a nemi orientációt az egyéntől független tényezők határozzák-e meg, vagy pedig saját döntésén múlik. A két kérdés nyilvánvalóan nem ugyanaz.
Mivel a homoszexualitás eddigi vezető elméletei kivétel nélkül olyan gyermek- és serdülőkori élményekből indulnak ki, amelyeket cáfolhatatlan tényekkel mindmáig nem sikerült alátámasztani, a kutatók egy része azt az álláspontot képviseli, hogy mind a gyermekkori nemi nonkonformitás, mind a felnőtt homoszexualitás hátterében biológiai, a géneken és a méhen belüli hormonális hatásokon keresztül érvényesülő tényezők állnak. Az érem két oldala című betétben olyan nézeteket állítottunk szembe, amelyek mindegyike biológiai tényeken alapul. Az egyik ugyanakkor az „öröklést” tartja a „környezettel” szemben elsődlegesnek, a gének és hormonok számlájára írva mind a gyermekkori nemi nonkonformitást, mind a felnőtt homoszexualitást. A másik nézet pedig az egzotikus lesz erotikus elméletben egymás mellé rendeli az öröklést és a környezetet (lásd 1. fejezet), azaz a biológiai meghatározókat lényeges, ugyanakkor nem kizárólagos jelentőségű tényezőknek tartja a nemi orientáció kialakulásában. Az első lépést az öröklés teszi meg, vagyis az elmélet szerint a genetikai és hormonális különbségek eltérő gyermeki temperamentumot és személyiségvonásokat eredményeznek, s ennek következtében a gyerekek egy része irtózni fog a saját nemére jellemző tevékenységektől, és a másik nemhez hozzárendelt dolgokhoz vonzódik inkább. Ezen a ponton jelentkezik a környezet, amennyiben a másik nemre jellemző tevékenységek keresése a másik nem társaságába tereli a gyerekeket (az azonos neműek társasága helyett), akik így önmagukat a másik nemhez hasonlónak fogják tartani. Később, a felnőtt szexualitás megjelenésekor az elmélet szerint azok válnak szexuálisan vonzóvá (erotikusán izgalmassá), akik különböznek az egyéntől (egzotikusak) – esetükben pedig ezek épp a saját nemű társak.
Az öröklés-környezet szerepét összebékítő elmélet egyik leglényegesebb következtetése, hogy egy szaporodás szempontjából előnyös viselkedés még nincs feltétlenül evolúciós értelemben a fajba „behuzalozva” (hogy csak az öröklés érvényesüljön). Hasonló jelenség figyelhető meg az imprinting, a tanulás egy korai, villámgyors formája esetében is, amelynek során az újszülött (illetve a tojásból alig kikelt) élőlény az anyjához kötődik (lásd 7. fejezet). Számos faj kicsinyei alakítanak ki életük első néhány órájában „beprogramozottan” érzelmi kötődést a hozzájuk legközelebb tartózkodó társ iránt. Ez többnyire az anya szokott lenni, de ha az első mozgó dolog történetesen egy ember vagy egy játék, akkor az imprinting a faji határokon átlépve ezekre is kiterjed. Az imprinting gyaníthatóan a későbbi szexuális viselkedést is befolyásolja, ugyanis a társválasztásnál nem közömbös az anyai imprinting alakulása. Az imprinting mint ösztön genetikai eredetű ugyan (öröklés), de amíg a környezet lehetővé teszi vagy elősegíti a szaporodás szempontjából előnyös viselkedést, addig a kötődésnek vagy a fajfenntartó viselkedésnek nem kell teljesen beprogramozottnak lennie. Miként a kiskacsák is anyjukat fogják az esetek túlnyomó többségében választani, az emberi társadalmak is gondoskodnak arról, hogy a nők és a férfiak kellőképpen különbözőnek lássák egymást ahhoz, hogy fajunk ne tűnjön el teljesen a Föld színéről. […]
RÉSZÖSSZEFOGLALÁS
- A méhen belüli hormonoknak jelentős szerepük van a szexuális fejlődésben. Ha a magzat ivarmirigyei elegendő androgén hormont termelnek, az embrió nemi szervei és agya a hímekre jellemző módon fejlődik. Ha az androgének szintje alacsony, vagy hím nemi hormonok egyáltalán nem termelődnek, a nemi szervek és az agy a nőstény fejlődési utat követi.
- Az állatoknál a méhen belüli hormonok igen jelentős szerepet játszanak a későbbi, felnőttkori szexuális viselkedés meghatározásában. Embereknél a méhen belüli hormonok kevésbé tűnnek fontosnak, mint a születés utáni nem, noha még így is befolyásolhatják a szexuális viselkedést.
- A női nemi hormonok (ösztrogén és progeszteron) és a férfi nemi hormonok (androgének) a felelősek a pubertáskori testi változásokért, az állatokkal ellentétben azonban a humán szexualitásban meglehetősen csekély a szerepük. A főemlősöknél és az embereknél elsősorban a szülőkkel és a társakkal való korai szociális tapasztalatok alakítják a felnőttkori szexualitást, embereknél még a kulturális normák is rendkívül fontosak.
- A legújabb kutatások azt az állítást támogatják, hogy az egyén hetero- vagy homoszexuális irányultságát részben biológiai, genetikai, hormonális vagy idegi tényezők határozzák meg, bár az adatok nem egyértelműek. Azt sem tudjuk ma még, hogy a biológiai tényezők a nemi orientációt közvetlenül befolyásolják-e, vagy olyan személyiségvonásokon, például a nemi konformitáson keresztül, amelyek közvetetten hatnak a nemi orientáció kialakulására.
10.2. TÁBLÁZAT
Nemi nonkonformitás gyerekkorban. Egy nagy terjedelmű vizsgálatban azt találták, hogy a homoszexuális férfiak és nők a heteroszexuálisoknál gyakrabban számoltak be gyermekkori nemi nonkonformitásról (Bell, Weinberg és Hammersmith, 1981b nyomán)
| HOMO- SZEXUÁLIS FÉRFIAK
| HOMO- SZEXUÁLIS NŐK
| HETERO- SZEXUÁLIS FÉRFIAK
| HETERO- SZEXUÁLIS NŐK
| Fiús játékokat szerette (%) | 37 | 81 | 90 | 61
| Lányos játékokat szerette (%) | 48 | 37 | 11 | 85
| Neméhez igazodóan viselkedett: maszkulin fiú, illetve feminin lány volt (%) | 44 | 20 | 92 | 76
| Gyerekkori barátainak legalább a fele ellenkező nemű volt (%) | 42 | 60 | 13 | 40
| |
AZ ÉREM KÉT OLDALA
Veleszületett vagy szociálisan meghatározott jelenség-e a nemi orientáció?
A nemi identitás valószínűleg velünk született jelenség
J. MICHAEL BAILEY, Northwestern University
A pszichológusok sokáig meg voltak győződve arról, hogy a homoszexualitás úgymond tanult jelenség, azaz vagy valamilyen félresiklott szülő-gyerek kapcsolat, vagy rendellenes kondicionálás következménye. A tudományos vizsgálatok azonban nem igazolták ezeket a feltételezéseket (lásd pl. Bell, Weinberg és Hammersmith, 1981). A homoszexuálisok szülei semmiben nem tűntek eltérőnek a heteroszexuálisok szüleitől (illetve amikor igen, akkor az ok-okozati összefüggések nem voltak egyértelműek). A homoszexuálisok jó része már jóval azelőtt tisztában van homoszexuális hajlamaival, hogy bármiféle rendellenes kondicionáláshoz vezető élménye lenne. A kutatók érdeklődése tehát a szociális tanulás magyarázatból kiábrándulván az egyénen belüli okok felé fordult.
A felnőtt homoszexualitás legjobb korrelátumának jelenleg a gyermekkori nemi nonkonformizmus tűnik (Bailey és Zucker, 1995), magyarán, a melegek lányos kisfiúk, a leszbikusok pedig fiús kislányok voltak annak idején. A gyermekkori nemi nonkonformizmus inkább a szocializációs nyomás ellenére, mint annak következtében jelenik meg, azaz a feltűnően lányos, később homoszexuálissá váló kisfiúk (Green, 1987) nagyon megszenvednek nem szokványos viselkedésük miatt. A nemi orientáció és a gyermekkori nemi nonkonformizmus kultúrától független, általános jelenségnek tűnik (Whitam és Mathy, 1986, 1991). Nem világos ugyan, hogy mi áll a hátterében, de inkább öröklött, mint tanult tényezőnek tűnik.
A testvérek, különösen az ikrek vizsgálata sok mindent elárul, ugyanis a melegek testvérei között több a meleg, mint az egészségesek testvérei között, és hasonló a helyzet a leszbikusoknál is (Bailey és Pillard, 1995). Az ikervizsgálatok szerint a hatás elsősorban öröklött tényezőknek, és nem a hasonló környezetnek tulajdonítható, ugyanis a jelenség az egypetéjű ikreknél fokozottabban jelentkezik, mint a kétpetéjűeknél (Bailey és Pillard, 1995). Ugyanakkor azt is jó tudni, hogy ha az egypetéjű ikrek egyik tagja homoszexuális, akkor a másik testvér az esetek 50 százalékában heteroszexuális lesz. Az eltérésért nem biztos egyébként, hogy kizárólag szociális tényezők felelősek, ugyanis biológiai okok is előidézhetnek az ikrek között különbséget (Martin, Boomsma és Machen, 1997). A nemi orientációjukban eltérő egypetéjű ikrek – igen korai környezeti tényezőkre utalva – általában már gyerekkorukban is különböznek egymástól. E környezeti tényezőknek azonban sem természetét, sem hatásait nem ismerjük eléggé.
A genetikai összefüggésekre leginkább a DNS-vizsgálatok alapján kimutatott családi halmozódás utal (Hamer et al., 1993). A homoszexuális testvérpároknál jóval gyakrabban található meg az X-kromoszóma Xq28 darabkája, mint amit a véletlen alapján feltételeznénk, márpedig azt gyanítjuk, hogy éppen ez a terület az, amely a férfiszexualitás kialakításában szerepet játszik. Ezt támasztja alá az a megfigyelés, hogy heteroszexuális testvéreknél hiányzik ez a bizonyos Xq28 kromoszómarész (Hu et al., 1995).
A legmeggyőzőbb elmélet szerint az agy nemi orientációt befolyásoló területe igen érzékeny a korai hormonális hatásokra (LeVay, 1996), ezért a feltételezés szerint a meleg férfiak nemi orientációs agyközpontja nőies, a leszbikusoké pedig férfias tulajdonságokkal rendelkezik. Az a két eset, amelyben fiúcsecsemők pénisze véletlenül olyannyira megsérült, hogy leányként kellett felnevelni őket, szintén ezt a feltételezést támasztja alá. Felnőttként ugyanis – magzati nemüknek megfelelően – mindketten a nők iránt vonzódtak, függetlenül attól, hogy szociálisan lányként kezelték őket (Bradley, Oliver, Chernick és Zucker, 1998; Diamond és Sigmundson, 1996). Az egyik, a meleg férfiak agyát heteroszexuális férfiak és nők agyával összehasonlító vizsgálatban azt találták, hogy az egyik sejtmagcsoport nagyobb volt heteroszexuális férfiak agyában, mint a homoszexuálisokéban, akik agya inkább a heteroszexuális nőkéhez hasonlított (LeVay, 1991). Ez a bizonyos sejtmagcsoport a szexuális viselkedés szervezésében lényeges szerepet játszó hipotalamusz területén található, amely az embernél a magzati élet már igen korai szakaszában kialakul. A meleg és a heteroszexuális férfiak közötti különbséget tehát feltehetően valóban nem a különböző életesemények okozzák.
A nemi orientáció kialakulásának alapos feltárásához a sok homályos pont miatt még hosszú utat kell a kutatóknak megtenniük, többek között ellenőrizniük kell az eddigi kulcsfontosságú eredményeket (pl. Harnet et al., 1993; LeVay, 1991). A jelenlegi adatok nem zárják ugyan teljesen ki, de nem is igazolják a szociális környezet szerepét, míg a veleszületett tényezők jelentőségére egyre több bizonyíték utal. |
A nemi irányultság valószínűleg szociálisan meghatározott jelenség
DARYL J. BEM, Cornell University
Teljes mértékben osztom dr. Bailey véleményét abban, hogy van összefüggés bizonyos biológiai változók és a nemi orientáció között, ugyanakkor szeretnék a biológiai bizonyítékokra egy másik, alternatív értelmezést is javasolni. Mégpedig a nemi orientáció az egzotikus lesz erotikus (ELE) elméletét (Exotic-Becomes-Erotic, EBE; Bem, 1996). Vázlata az ábrán látható.
a → b Az elmélet alaptétele az, hogy a genetikai, hormonális vagy más biológiai tényezők nem közvetve alakítják a nemi orientációt, hanem a gyermeki temperamentumon és személyiségvonásokon keresztül. A személyiségvonások egy részénél, például a gyermeki temperamentumhoz tartozó agressziónál és aktivitási szintnél meghatározó a genetikai, vagyis az öröklött tényezők szerepe.
b → c A temperamentum fogja meghatározni, hogy a gyerekek milyen tevékenységeket kedvelnek, és milyeneket nem. Az agresszívebb és elevenebb gyerekek inkább a vadulós játékokat szeretik (fiús tevékenységek); mások inkább a csendesebb, együttműködésen alapuló játékokat (lányos tevékenységek). Nemi konformitásunkat tehát – nemi hovatartozásunktól függően – genetikai tényezők fogják meghatározni. Amint azt a 10.2. táblázatban látjuk, a gyerekek barátaikat is ennek megfelelően választják, így az a kisfiú vagy kislány, aki nem szereti a versengő játékokat, nem a fiúkkal fog játszani, hanem a lányokkal.
c → d Ennek megfelelően a nemi konformitást mutató gyerekek a másik nemhez tartozó társaktól fogják eltérőnek érezni magukat, a nemi nonkonformitást mutató gyerekek pedig a velük egyneműektől, azaz utóbbiak számára nem a másik nemhez tartozó gyerekek lesznek „egzotikusak”, hanem a velük egyneműek.
d → e A különbözőségnek arousalfokozó hatása van. A fiús fiúk ellenszenvesnek fogják találni a lányokat, és lenézik őket („Folyton csak nyafognak”), a lányos lányok pedig félni fognak a fiúktól, vagy felnéznek rájuk. A megemelkedett arousal általában nem tudatosul a gyerekekben.
e → f Az ekkor kialakuló arousal alakul a későbbiekben erotikus vonzalommá át: az egzotikus lesz erotikus. Ez utóbbi lépést azok a kísérletek is alátámasztják, amelyekben fiziológiailag (nem szexuálisan) felizgatott heteroszexuális férfiak vonzóbbnak találták a kísérletben szereplő nőt, mint a fiziológiai szempontból nyugodtak, magyarán, az általános fiziológiai izgalmat hajlamosak vagyunk nemi izgalomnak értelmezni és érezni.
Az elméletet alátámasztó bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy a gyermekkori nemi nonkonformitás közvetít a biológiai változók és a nemi irányultság között, ugyanazon vizsgálatokból következtethetőek ki, mint amelyekre dr. Bailey hivatkozik, a két jelenség kapcsolatát bizonyítandó. Az általa idézett ikervizsgálatok például kimutatták, hogy az egypetéjű ikrek jobban hasonlítottak egymáshoz gyermekkori nemhez igazodásukban, mint a kétpetéjűek, mint ahogy azok a meleg fiútestvérek, akik a DNS-vizsgálatok szerint mindketten hordozzák az X-kromoszóma ama bizonyos darabkáját, a nemi konformitás szempontjából is jobban hasonlítanak egymásra, mint azok, akik nem hordozzák mindketten az X-kromoszóma-részt. Egy újabb, ausztráliai ikrek átfogó vizsgálatából elemzett adatok szerint is a gyermekkori nemi nonkonformitás jelenti a kapcsolatot a gének és a nemi irányultság között (Bem, 2000). Röviden összefoglalva, a biológiai változók és a felnőtt homoszexualitás összefüggéseire utaló eredmények összhangban állnak az ELE-elmélet azon állításával, amelynek értelmében a biológiai sajátosságok először gyermekkorban fognak nemmel ellentétes érdeklődésben és választásokban jelentkezni, és ez vezet a későbbiekben a felnőttkori homoszexualitáshoz. A teljes elmélet helytállóságát ugyanakkor még további vizsgálatokkal igazolni kell.
Egyébként az ELE-elmélet nemcsak a homo-, hanem a heteroszexualitást is értelmezi. Mivel a legtöbb társadalom fontosnak tartja és hangsúlyozza a nemek közötti eltéréseket, a fiúk és a lányok többsége gyerekkorában az ellenkező neműeket magától különbözőnek fogja érezni – erre épül majd rá a felnőttkori erotikus vonzalom. Nem csoda hát, ha a legtöbb társadalomra történelmi kortól és kultúrától függetlenül a heteroszexualitás a jellemző.
a)
Biológiai változók ↓
b)
Gyermekkori temperamentum ↓
c)
Nemre jellemző/nemre nem jellemző tevékenységek (nemi konformitás/nonkonformitás) ↓
d)
Az azonos/más nemű társak másoknak (egzotikusnak) tűnnek ↓
e)
Fiziológiai arousal az azonos/másik nem képviselői iránt ↓
f)
Erotikus vonzódás az azonos/másik nem képviselői iránt |
Hivatkozott irodalom [kivonat]
BAILEY, J. M., & PILLARD, R. C. (1995). Genetics of human sexual orientation. Annual Review of Sex Research, 6, 126–150.
BAILEY, J. M., & ZUCKER, K. J. (1995). Childhood sex-typed behavior and sexual orientation: A conceptual analysis and quantitative review. Developmental Psychology, 31, 43–45.
BELL, A. P., WEINBERG, M. S., & HAMMERSMITH, S. K. (1981a). Sexual preference: Its development in men and women. Bloomington: Indiana University Press.
BELL, A. P., WEINBERG, M. S., & HAMMERSMITH, S. K. (1981b). Sexual preference: Its development in men and women. Statistical appendix. Bloomington: Indiana University Press.
BEM, D. J. (1996). Exotic becomes erotic: A developmental theory of sexual orientation. Psychological Review, 103, 320–335.
BEM, D. J. (2000). Exotic becomes erotic: Interpreting the biological correlates of sexual orientation. Archives of Sexual Behavior, 29, 531–548.
BRADLEY, S. J., OLIVER, G. D., CHERNICK, A. B., & ZUCKER, K. J. (1998). Experiment of nurture: ablatio penis at 2 months, sex reassignment at 7 months, and a psychosexual follow-up in young adulthood. Pediatrics, 102, 9.
DIAMOND, M., & SIGMUNDSON, K. (1997). Sex reassignment at birth: Long-term review and clinical implications. Archives of Pediatric Medicine, 151, 298.
FREUD, S. (1905/1962). Three contributions to theory of sex (4th ed.; A. A. Brill, Trans.). New York: Nervous and Mental Disease Monograph.
GREEN, R. (1987). The “sissy boy syndrome” and the development of homosexuality. New Haven, CT: Yale University Press.
HAMER, D. H., HU, S., MAGNUSON, V. L., HU, N., & PATTATUCCI, A. M. L. (1993). A linkage between DNA markers on the X chromosome and male sexual orientation. Science, 261, 321–327.
HERDT, G. H. (Ed.) (1984). Ritualized homosexuality in Melanesia. Berkeley: University of California Press.
HU, S., PATTATUCCI, A. M., PATTERSON, C., LI, L., FULKER, D. W., CHERNY, S. S., KRUGLYAK, L., HAMER, D. H. (1995). Linkage between sexual orientation and chromosome Xq28 in males but not in females. Nature Genetics, 11, 248–256.
LAUMANN, E. O., GAGNON, J. H. MICHAEL, R. T., & MICHAELS, S. (1994). The social organization of sexuality: Sexual practices in the United States. Chicago: University of Chicago Press.
LEVAY, S. (1991). A difference in hypothalamic structure between heterosexual and homosexual men. Science, 253, 1034–1037.
LEVAY, S. (1996). Queer science: The use and abuse of research into homosexuality. Cambridge, MA: MIT Press.
MARTIN, N., BOOMSMA, D., & MACHIN, G. (1997). A twin-pronged attack on complex traits. Nature Genetics, 17, 387–392.
WHITAM, F. L., & MATHY, R. M. (1986). Male homosexuality in four societies: Brazil, Guatemala, the Philippines, and the United States. Vol. Special studies. New York: Praeger.
WHITAM, F. L., & MATHY, R. M. (1991). Childhood cross-gender behavior of homosexual females in Brazil, Peru, the Philippines, and the United States. Archives of Sexual Behavior, 20, 151–170.
ZUCKER, K. J. (1990). Gender identity disorders in children: Clinical description and natural history. In R. Blanchard (Ed.) Clinical management of gender identity disorders in children and adults (pp. 3–23). Washington DC: American Psychiatric Press.
Kapcsolódó anyagok:
|
|