A homoszexuálisok minden kultúrában, így a mienkben is, jelentős kisebbséget képeznek. Hajlamuk egy sajátos, megváltoztathatatlan állapot, de nem betegség. Kialakulásának oka vitatott, de bizonyítottnak látszik: a szociális tényezőkön kívül – és azok előtt – lényeges szerepe van a genetikai meghatározottságnak. A homoszexuális embert kizárólag szexuális preferenciája különbözteti meg a többségtől; bármi más esetleges eltérést a társadalom előítéletes viselkedése, intoleranciája eredményez. A diszkrimináció különös erővel jelentkezik az Egyházon belül, holott sem a Szentírás, sem a Tanítóhivatal nem ad egyértelmű és tévedhetetlen állásfoglalást a kérdésben. Erkölcsi megközelítésben a homoszexualitás nem mondható rossznak, következésképpen nem mondható bűnnek.
Ennyi „nem” után éppen itt az ideje, hogy a homoszexualitással kapcsolatban megkíséreljünk állító mondatokat is megfogalmazni. Először is néhány szót a könyv alcíméről: A homoszexuális ember és a kereszténység. Megfigyelhetjük mind a „hivatalos” egyházi írásokban, mind a lelkiségi irodalomban, hogy gyakorlatilag soha nem beszélnek a homoszexuális emberről. Ehelyett általánosságok szerepelnek a homoszexualitásról, mint elvont fogalomról. Erre már a Persona Humana elemzésekor utaltunk. Kívül esik a tárgyalási szemponton, hogy a homoszexuális is személy, Isten képmása, aki tud szeretni, gyűlölni, félni és örülni; aki anyától született, volt csecsemő, kisgyerek, serdülő; tanul, dolgozik, bevásárol, imádkozik – és egyszer meg fog halni. Ez utolsó fejezetben kivételes nyomatékkal kívánjuk mindezt hangsúlyozni, s lehetőleg minél kevesebbszer szólunk úgy a homoszexualitásról, mint holmi elvont fantomról, a társadalom absztrakt rossz szelleméről. Alapvetően a személyességet, egyediséget próbáljuk szem előtt tartani, s ennek megfelelő végkövetkeztetéseket levonni.
Elsőnek még egy tényezőről kell tárgyalnunk, amely többek szerint okozója a homoszexualitásnak, s mindeddig nem beszéltünk róla. Másodszor átnézzük a hagyományos keresztény válaszokat azon kérdésre, hogy mit kezdjen életével a homoszexuális ember. Harmadszor vázolunk egy szerintünk elfogadható alternatív javaslatot. Negyedszer Isten teremtői tervéről, az emberi szexualitás céljáról szólunk. Végül a probléma gyakorlati megoldásához adunk általános szempontokat, a teljesség igénye nélkül, biztatva az Olvasót a leírtak továbbgondolására.
meglehetősen zavarba ejtő elmélettel áll elő a homoszexuális hajlam kialakulására nézve, amely, ha igaz, alapvetően érvényteleníti az általunk eddig elmondottakat. Nézetét osztják egyes szabadkeresztény szekták, de néha még katolikusok is.
Ez a megközelítés távol áll az isteni irgalomtól és szeretettől. Aki így gondolkodik, ha jóhiszeműen is, de megcsúfolja a kereszténységet, és viccet csinál az erkölcsteológiából. A homoszexuális ember nem csökkentértékű nyomorék, aki az isteni mérce szempontjából különeljárásra szorulna. Lehet, hogy meghívást kapott (papként, szerzetesként vagy más módon) az önmegtartóztató életre. Lehet, hogy nem. A karizmák valódiságának elbírálása a Tanítóhivatal feladata[25], de mindig egyedi esetekben, a tények ismeretében, gondos mérlegelés után. Nem tartozik a Szentszék kompetenciájába, hogy ismeretlenségben élő, ad absurdum még meg sem született emberekről eldöntse: kaptak-e vajon Istentől különleges kegyelmi ajándékot ilyen-olyan hivatásra.
Sem a misztikus megváltozást, sem a feltétlen önmegtartóztatás kényszerét nem tekinthetjük tehát megnyugtató válasznak. Máshol, más dimenzióban kell tovább keresnünk.
c. könyvének magyar fordítása 1985-ben jelent meg Bécsben, az OMC Kiadó gondozásában,
Kötetét felvilágosításnak szánja, „fiúknak és lányoknak, 15 éves kortól”. Többek között ezt írja a homoszexualitásról:
(A rövidítve szereplő források pontos lelőhelye a
Felhasznált irodalomban található.)
1 Amorth, p 223. vissza
2 Van Dam, p 100. vissza
3 Hebb, pp 128-129. vissza
4 Személyes, szóbeli beszámoló alapján. vissza
5 Atkinson, p 257. vissza
6 Mészáros, p 146. vissza
7 Atkinson, p 179. vissza
8 Ouweneel, pp 117-118. vissza
9 Személyes, szóbeli közlések alapján. vissza
10 Ne feledjük: a szentségek ex opere operato hatnak! vissza
11 Van Dam, p 91. vissza
12 Erdő, p 756. vissza
13 Van Dam, p 96. vissza
14 Van Dam, p 97. vissza
15 Gyökössy: Magunkról magunknak, pp 258-260. vissza
16 Van Dam, p 100. vissza
17 1Kor 7,7. vissza
18 BTSZ, col 717. vissza
19 1Kor 12,31. vissza
20 „Kapcsolt” karizmák persze léteznek, de azok nem a természetes, hanem a kegyelmi rendben kapcsolódnak. Így akit pappá szentelnek, az „automatikusan” megkapja a karizmát a kenyér és bor átváltoztatására; akit pápává választanak, személyes tulajdonságaitól függetlenül - az ismert esetekre vonatkozóan - részesül a tévedhetetlenség adományában stb. vissza
21 2Kor 9,7. vissza
22 Cho, p 60. vissza
23 Mt 19,11k. vissza
24 Károli fordítása. vissza
25 LG 12. vissza
26 Bovet, p 42. - Kiemelés tőlem. vissza
27 Boda, vol IV. p 113. - Kiemelés tőlem. Az „izolálja” kifejezés itt természetesen nem a korábban említett „pszichés elhárító mechanizmus” értelemben szerepel. Megjegyzendő, hogy a jegyzet újabb kiadásában a „pozitív” szó átváltozott „kisebb bűn”-re, ami sajnálatos szemléletbeli regresszió, de szempontunkból mellékes. vissza
28 E kifejezéssel egyedül itt találkoztam. vissza
29 A „minden” és a „mihelyt” kitétel szerintem túlzó, de a mondat alapjában véve, tartalmilag igaz. vissza
30 Van Dam, pp 86-87. vissza
31 Van Dam, p 95. vissza
32 Kovács G. magánlevele a szerzőhöz, Budapest, 1995. március 14. vissza
33 Előd: Katolikus dogmatika, p 25. vissza
34 1Jn 4,8.16. vissza
35 II. János Pál: Dominum et Vivificantem 10. vissza
36 Mt 4,1-11. vissza
37 Fil 2,6-11. vissza
38 Előd: Katolikus dogmatika, p 59. vissza
39 Előd: Vallás és Egyház, pp 199-207. vissza
40 1Kor 10,31. vissza
41 Róm 6,4k. vissza
42 1Jn 3,1. vissza
43 Ter 1,27. vissza
44 Ter 2,18. vissza
45 1Kor 7,2.5.9. vissza
46 Préd 4,9-12. vissza
47 Atkinson, p 537. Triplett múlt századi kísérletét idézi, aki gyerekeket kért arra, hogy egy horgászorsót forgassanak olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudnak. Amikor a gyerekek egyedül voltak, gyengébb teljesítményt produkáltak, mint amikor két gyereket vizsgáltak ugyanabban a szobában. vissza
48 Séra - Oláh - Komlósi, pp 37-38. vissza
49 Hebb, p 24. vissza
50 Buda - Oláh - Pécsi, pp 131-142. vissza
51 Forgas, pp 247-251. vissza
52 Boulad, pp 56-58. vissza
53 Van Dam, p 95. vissza
54 Iz 2,20. vissza
55 West, pp 30-33; Hebb, p 336.; Népszabadság (2000. júl. 8.) vissza
56 Előd: Katolikus dogmatika, p 230. vissza
57 Ter 1,30. vissza
58 Iz 11,6k. vissza
59 Róm 8,19.22. vissza
60 BTSZ, col 1287. vissza
61 Nemesszeghy, p 142. vissza
62 Alszeghy, p 74. vissza
63 Új Katekizmus, Függelék, p 17. vissza
64 Előd: Katolikus dogmatika, p 163. vissza
65 Q.E.D. vissza
66 Hebb, p 153. vissza
67 Mk 12,25. vissza
68 GS 50. vissza
69 Van Dam, p 93. vissza
70 Új Katekizmus, p 362. vissza
71 Lk 15,1-7. vissza
72 2Kor 5,18k. vissza
73 DS 1601. vissza
74 Egy óvatos személyes megjegyzés: elvileg meggyőzhető vagyok e mondat ellenkezőjéről… vissza
75 SC 60. vissza
76 CIC can. 1167. 1.§. vissza
77 Verbényi - Arató, p 77. vissza
78 CIC can. 1191. 1. §. vissza
79 Előd: Katolikus dogmatika, p 605. vissza
80 Igazságosabb és testvériesebb világot!, p 56. vissza
81 Op. cit., p 58. vissza