Isten csak annyira képes megnyilatkozni az embernek, amennyire az ember átalakul.
* * *
A vallást közeli vagy távoli kapcsolatba hozni a félelemmel, rettegésből horgonyozni le Istenben, ez egyszerre jelenti Isten és az ember tagadását.
* * *
Abban a pillanatban, hogy Isten már nem felszabadító tapasztalat számunkra, hamis istenné vált.
* * *
A modern ateizmus minden irányzata elutasítja Istent! Olyan nagy gondolkodók, mint Marx, Sartre, Camus… elutasítják Istent! Elutasítják, mert a fáraó képében látják, aki fenyegetést jelent az ember számára: tabut, tiltást és korlátot.
* * *
Ha Isten olyan lenne, amilyennek Nietzsche lázadásában elgondolta: hatalmasság, akitől mindannyian függünk, aki ránk erőlteti akaratát, de nem kötelezi el magát az embeer iránt; ha Isten magányos lény lenne, aki mindörökre önmagában gyönyörködik, ha Isten számára csak önmaga létezne, és mindent magára vonatkoztatna, ha így lenne, akkor nem is értenénk, miért – hiszen minőségi különbség nem választaná el tőlünk, az „én”-hez ragaszkodva, akárcsak mi, önmagában gyönyörködne – nos, ha így lenne, akkor nem is értenénk, miért lenne ő inkább Isten, mint mi.
* * *
Amíg az egyházi emberek a Hit és az Evangélium kérdéseit a hatalom fogalmaival fejezik ki, addig a lényeghez nem jutnak el.
* * *
Ha Istenről úgy beszélünk, hogy nem Általa élünk, eláruljuk őt. Mert bálványt csinálunk belőle, abszurd és taszító mítoszt, határrá, fenyegetéssé tesszük, s ezáltal ateistává válunk.
Maurice Zundel: Isten, a nagy félreértés, Kecskemét, Korda Kiadó, 1999.