Túl nagy a kísértés ahhoz, hogy ellenálljak neki, így a fejezet elején megelőlegezem az alább bizonyítandó választ:
E talán merésznek hangzó tétel igazolásához szükséges mind az elvi, mind a részletező áttekintés. Kezdjük az alapoknál!
A kinyilatkoztatás nem valami homályos, szubjektív fogalom. A fundamentális teológián belül önálló témakört képez, s mint ilyennek, megvannak a maga sajátos szakkifejezései, amelyekkel egyúttal határt szab önmagának. A kinyilatkoztatás az alapja a keresztény vallásos beszédnek, amiből viszont véletlenül sem következik, hogy mindaz, amit általában keresztény vallásos beszédnek ismerünk, tartalmában automatikusan megegyezik a kinyilatkoztatással. Az ember nem számítógép, amely kizárólag azt reprodukálja, amit beletápláltak, hanem fantáziával megáldott teremtmény. Amit nem tud, azt elképzeli. A tényeket értelmezi, kiegészíti, kommentálja. Ezen gondolati tevékenységének eredményét pedig – a torzítás kifejezett szándéka nélkül – úgy adja tovább, mint magukat a tényeket. Így keletkeznek a pletykák, a mondák és a mendemondák. Így alakulnak ki a babonák és a kollektív téves meggyőződések. Ezek az idők folyamán olyan méreteket ölthetnek, hogy puszta intuícióval lehetetlen őket lehámozni az eredeti tényekről.
Ez a helyzet a vallásos közgondolkodással is. A frissen megtért ember, ha vallásos könyvet vesz a kezébe, fenntartás nélkül elhiszi az abban leírtakat. Amit a paptól hall a szentbeszédben (vagy mondjuk így: misén belül a szentbeszédre szánt időben), azt készpénznek veszi. Időbe és tapasztalatba telik, hogy továbblépjen erről a szintről, és nem is feltétlenül sikerül mindenkinek. A többség itt megreked, ezért ha például azt hallja egy jámbor paptól, hogy „Mária társmegváltó” vagy „a homoszexualitás bűn”, akkor probléma nélkül elfogadja e téziseket. Tárgyi tudás híján nincs viszonyítási alapja, amelyhez mérve megvizsgálhatná e kijelentések igazságtartamát. Ha lenne (és ha fordítana időt a vizsgálatra), úgy rájönne, hogy mindkét példának hozott tétel – bár „vallásosan cseng” – téves, és nem vezethető le a kinyilatkoztatásból, sőt.
Ezt a hiányzó viszonyítási alapot próbáljuk most – a keretekhez mérten – megadni az Olvasónak, a fogalmak tisztázásával.
Végezzünk el egy némileg groteszk számítást! Amennyiben úgy vesszük, hogy a Katekizmus a keresztény hit teljességét mutatja be, akkor azt látjuk, hogy ebből az erkölcstani résszel 867 bekezdés foglalkozik, azaz a teljes tanításnak mindössze 30 százaléka. A 6. parancsolatot (Ne paráználkodj!) 70 bekezdésen keresztül tárgyalja, ami az erkölcstani résznek 8, a teljes hitnek 2,4 százaléka. A homoszexualitásra három bekezdést szán, ami 1,0 ezrelékes részarányt jelent a katolikus tanítás egészében.
Fenti kalkuláció talán rávilágít azon liberális–antiklerikális nézet hibás voltára, amely szerint az Egyház egyetlen feladatának tekinti, hogy megkeserítse az emberek életét, megfosztva őket a szexualitás minden örömétől. Párhuzamosan esetleg az is kiderülhet belőle, hogy egyes konzervatív katolikusok hibásan gondolkodnak, amikor a keresztény identitás kardinális kérdésének tekintik a személy szexuális beállítottságát. Jézus Krisztust mondhatjuk Megváltónak, Üdvözítőnek, Isten Bárányának, a világ Világosságának és még sok egyébnek – de blaszfémiát követ el az az igehirdető, aki holmi szexológus-erénycsősszé akarja degradálni.
(A rövidítve szereplő források pontos lelőhelye a
Felhasznált irodalomban található.)
1 Koncz, p 17. vissza
2 DV 6. vissza
3 Mt 7,28–29 vissza
4 Jn 8,58 vissza
5 JHWH (Jahve): „Én vagyok, aki vagyok” (Kiv 3,14). vissza
6 Bolberitz: Bevezetés a logikába, p 13. vissza
7 Koncz, p 100. vissza
8 DV 4. vissza
9 Az emberi test, p 554. vissza
10 Fernandez, p 244. vissza
11 Fernandez, pp 63–64. vissza
12 Fernandez, p 65. vissza
13 Előd: Katolikus dogmatika, p 755. – Kiemelések tőlem. vissza
14 Előd: Vallás és Egyház, p 309. vissza
15 CIC can. 749. 3.§. vissza
16 Az Egyház történetében két egyetemes zsinat volt, amely valamilyen szempontból érintette a témát. A Tridenti Zsinat egyik dogmája (DS 1544) hivatkozik az 1Kor 6,9-re, amiről alább mi is tárgyalni fogunk. Ám a hittétel témája még közelítőleg sem a homoszexualitás, hanem a reformáció korának legjellemzőbb hitbeli (tehát nem erkölcstani!) kérdése: Vajon elég-e a hit az üdvösséghez, vagy cselekedetek is szükségesek hozzá? A Tridentinum Szent Pálra hivatkozva tanítja: lehetséges olyan cselekedetet elkövetni, amely a hit ellenére „kizár Isten országából”. Majdnem négyszáz évvel korábban a III. Lateráni zsinat egyik kánonja „mondott átkot” a „szodomitákra”. E szöveg viszont nem hittétel, hanem korhoz kötött egyházfegyelmi határozat. Teológiai „jelentőségét” mutatja, hogy még DS-száma sincs, vagyis az Egyház „dogmagyűjteményében” (Denzinger – Schönmetzer: Enchiridion Symbolorum…) nem szerepel, továbbá a homoszexualitással kapcsolatos megnyilatkozásokban még utalás szintjén sem hivatkoznak rá. vissza
17 LG 25. vissza
18 Vitatott pásztorlevél, In: Új Áldás, 1995. május 18. vissza
19 Előd: Vallás és Egyház, p 312. – Kiemelés tőlem. vissza
20 DS 812. vissza
21 Hangay, p 150. vissza
22 DS 1000. vissza
23 Előd: Katolikus dogmatika, p 543. vissza
24 DS 1351. vissza
25 Előd: Vallás és Egyház, p 248. vissza
26 Előd: Vallás és Egyház, p 249. vissza
27 A teológiában használatos hitjelzések tételes felsorolását és értelmezését lásd: Bányai, p 81. vissza
28 Az elmúlt kétezer év jeles teológusainak és szentjeinek (!) nem egyszer véresszájú antiszemitizmusát pedig jobb lenne egy az egyben elfelejteni, mint példaként részletesen idézni a „csalhatatlan” erkölcsi érzékkel kapcsolatban. vissza
29 Séra – Oláh – Komlósi, p 6. vissza
30 S. Th. I. q 1. a 7. vissza
31 II. János Pál: Fidei Depositum. vissza
32 DS 3011. vissza
33 KEK 2357–2359. A KEK 1992-ben franciául jelent meg, ebből készültek a különböző fordítások. 1997-ben hagyta jóvá II. János Pál pápa a hivatalos, latin nyelvű változatot, amelyen ezt megelőzően a Hittani Kongregáció bizonyos változtatásokat eszközölt. E Corrigenda magyar változatának 1998 januárjában kiadott szövege alapján idézetünk második bekezdésének végleges formája a következő: „Nem elhanyagolható azon férfiak és nők száma, kiknek homoszexuális hajlama nagyon mélyen gyökerezik. E hajlam, mely objektíve rendetlen, többségük számára próbatételt jelent…” stb. Sajnos az Egyház rálépett a fékre. Nincs szó többé veleszületettségről, nem írja a szöveg, hogy a homoszexualitás nem szabad választás következménye. A végleges latin változat jóval konzervatívabb az eredeti franciánál. Ez viszont nem változtat azon, hogy a korábbi szöveget is a Tanítóhivatal bocsátotta útjára, szintén a pápa áldásával. Módosítani lehetett rajta, semmissé tenni nem. vissza
34 A Zsoltárok könyvében a Septuaginta és a Vulgata más számozást követ, mint a héber Biblia. A lelőhelyeket mindig az aktuálisan használt forrás szerint szokás megadni. vissza
35 Nyíri, pp 93–94. vissza
36 Gyökössy Bandi bácsi a szeretetről, p 44. vissza
37 S. Th. I. q 5. a 5. vissza
38 Bolberitz: Általános metafizika, pp 74–75. vissza
39 Nyíri, pp 90–91. vissza
40 Teichtweier, pp 37–38. vissza
41 KEK 2348. vissza